Kundvård effektiv marknadsföring

Det är ingen nyhet att det för exempelvis Lexus, BMW och Subaru har varit en stor fördel att kunna berätta att de har Sveriges mest nöjda bilägare. Få argument väger så tungt som gedigna och objektiva kundmätningar eller uppriktigt nöjda kunder som berättar varför de är nöjda.

Skapa viljan att bli kund
Men även företag som inte har vunnit branschens kundnöjdhetsmätningar kan idag visa för sina potentiella kunder att de är duktiga på att ta hand om de befintliga. En potentiell kund som besöker er webbplats ska inte bara få ett allmänt gott intryck och hitta användbar och relevant information, utan också tydligt kunna se hur väl ni tar hand om era kunder i praktiken. Då skapas intresse och förtroende.

Det kan handla om att besökaren tycker att er kundtjänst verkar vara smidig och lättillgänglig via både telefon, e-post och chatt. Eller att ni erbjuder praktiska mobilappar eller andra verktyg som på riktigt underlättar livet som kund hos er. Eller att det märks att ni verkligen anstränger er att ställa saker till rätta när det blir fel någon gång – för fel kan aldrig helt undvikas. En effektiv och trevlig felhantering kan göra en kund mer nöjd än om felet aldrig hade inträffat. Ta chansen!

Var säljande, inte ”säljig”
Idag är informationsflödet enormt och en stor del utgörs av kommersiella budskap. Men det gamla klassiska ”säljtugget” med en massa superlativ om hur bra era produkter och tjänster är, fungerar som bekant inte längre. Det har gått så långt att de flesta idag mer eller mindre omedvetet sorterar bort reklambudskap – inte minst på webben, som ofta svämmar över av bannerannonser.

Jag brukar hävda att det inte längre är säljande att vara ”säljig”. Forna tiders bilhandlare är ett minne blott. Era kunder och prospects vill ha funktionalitet, enkelhet och besvärsfrihet till ett rimligt pris. Ett bra sätt att visa att ni erbjuder det är att börja med er kundvård och era kundgränssnitt, inte minst de digitala. Det kommer både dina kunder och prospects att märka – och uppskatta!