Det finns mycket att tänka på när du vill sprida dina nyheter. Här är det verkligen läge att ta hjälp av ett proffs, om du inte är ett själv. Det behöver inte vara många timmars jobb, men kan göra enorm skillnad. Ett dåligt utfört PR-arbete ger nästan aldrig någon utdelning och kan göra större skada än nytta.
Först och främst är det viktigt att lägga sitt krut på nyheter som verkligen kan intressera journalister, bloggare och deras läsare. Du bör inte störa omvärlden med information som inte efterfrågas. Därför ska du alltid börja med en egen nyhetsvärdering. Är den här nyheten verkligen intressant för andra än oss själva? Bara då ska du satsa på PR – som ofta börjar med ett pressmeddelande.
När du har nyheter som borde intressera omvärlden, eller åtminstone delar av den, är det dags att fundera på mottagarna. Vilka medier eller bloggar kan tycka att nyheten är relevant för sina läsare? Är det en branschnyhet, en lokal nyhet eller kan du nå ut bredare i exempelvis näringslivspress?
Därefter kommer vi till innehållet. Vad i nyheten är mest intressant? Vilken rubrik i pressmeddelandet skulle väcka störst intresse och samtidigt vara relevant? Hur ska ingress och brödtext utformas? En eller ett par bra bilder ökar alltid intresset avsevärt. Och glöm inte kontaktuppgifter för den som vill veta mer.
Font Kommunikation hjälper dig att jobba effektivt och proaktivt med PR och nyheter. Läs mer under Referenser och Samarbete och kontakt.
Tillbaka till sidan Tjänster